Villkor, Garanti & Integritet

Köpvillkor

Vi följer konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen, se vad det innebär för dig som kund hos oss nedan. 

Garanti

Din trygghet är viktig för oss på Mälarkök och därför lämnar vi fem års garanti på snickerier (stommar, köksluckor, garderobsdörrar, bänkskiva och handtag) lådsidor, skenor, gångjärn och metallbeslag. Fel som uppstått vid egen åverkan och förändring av produkten omfattas inte av garantin.

På servicetjänster köpte av oss erbjuder vi två års garanti.

Reklamation

Visst kan det bli fel, då vill vi gärna att du kontaktar oss (hej@malarkok.se) direkt när detta uppmärksammas så vi kan ersätta delen eller delarna.

Snickerier som har monterats/skruvats eller limmats på kan vi inte ansvara för hur montage och installation påverkat produkten. Därför accepteras inte reklamation på monterade delar.

Ångerrätt

På alla delar som inte specialtillverkas gäller lagen om distansavtal. 14 dagar full ånger och returrätt gäller efter att varan levererats. Ångerrätten gäller ej på med bruten orginal/plastförpackning och att varan ej har brukats.

Ångerrätt Specialtillverkat

Ångerrätt gäller inte på specialtillverkade snickeridetaljer efter kundens önskemål. Vi specialtillverkar alla luckor, lådfronter,  passbitar, socklar samt stommar och andra snickerier efter kundens unika mått, färg och stilönskemål.

Beställningar & offertförfrågan

Din beställning görs enklast via mail. 

1. Du skickar in förfrågan – antingen via  vårt formulär eller skicka oss en ritning (IKEA kitchen planner, eller vid luckbyte foton) 

2. Du får offert via mail.

3. Accepterar du offerten, skickas en förskottsfaktura och när den är betald tar vi fram en produktionsorder. 

4. Vi går tillsammans igenom produktionsordern som ni sedan godkänner via mejl.

Din produktion påbörjas efter accepterad order och inbetalning av förskottsfaktura. Ni får enbart handla i ert egna namn. Mälarkök förbehåller sig för publiceringsfel, informationsfel och fel i specifikation för samtliga våra produkter och tjänster. 

Betalning

Första betalning sker i samband med accepterad order 50%. Fakturor skickas ut fredag den vecka som order accepteras.  Slutfakturan skickas ut i samband med montering  om ni valt monteringstjänst från oss . Har du direktleverans skickas fakturan och skall betalas innan leveransen bokas. Skulle något behöva kompletteras har ni rätt att kvarhålla 10 % av ordervärdet tills det att vi har åtgärdat kompletteringen ni använder samma OCR.

Vi erbjuder även räntefri avbetalning kontakta oss för mer information.

 

Bänkskivor

Mälarkök ansvarar för att måtten blir rätt om vi genomfört ett hembesök med uppmätning av bänkskiva. Om uppmätning inte är gjord utan oss, är det kundens ansvar att inkomma med exakta mått. Vid beställning av natursten (kalksten, marmor, granit) eller massivt trä kan den levererade bänkskivan skilja sig från de prov vi har i vårt showroom.

Vid köp av enbart bänkskiva får  ett indikativt pris på den ritning du gett oss. Efter uppmätning får du det faktiska priset samt en ritning att godkänna. Fakturan betalas innan produktion startar. Efter 3 veckor levereras och monteras  din bänkskiva. 

Vi tillämpar ROT vid montering av bänkskivor.

Naturmaterial & Färg

 Naturmaterial såsom faner, massiva träslag stenskivor kan skilja sig i ådring /marmorering mot de du sett i vår butik detta just för att det är ett äkta och unikt material.  Färgen ni väljer kan åtskilja sig beroende på ljusinsläpp och belysning i ert hem samt grundmaterial, lackad MDF, faner och massiva träslag . Det åligger dig som kund att undersöka ditt färgval i samband med din beställning, dvs arr önskad färg är en NCS-kod. 

 

Leveranstider & Transport

Vår leveranstid ligger normalt sett på cirka 6-8 arbetsveckor på våra luckor. Den räknas från påskrivet avtal efter genomgång av alla mått. Den kan även påverkas av röda dagar, industrisemester samt om beställd order ändras. Under perioden Black Friday till julhelgen (3:e fredagen i nov – 31:a dec) kan driftstörningar i leveranser uppstå. 

Direktleverans

Kan du välja att hämta dina varor i vårt showroom i Kungens Kurva. Vid transport levereras dina produkter till angiven adress eller så nära den adressen som transportören kan komma. Transportören bär inte in varorna, utan leveransen är till din port/dörr Leveransen måste kvitteras av mottagaren eller dennes ombud enligt transportörens anvisningar.

Boka ej in hantverkare innan leveransen mottagits och avsynats, då vi endast kan ge en uppskattad leveranstid.

Vid leverans, kontrollera om förpackningen är skadad. Eventuella skador skall noteras på transportsedeln/avin som chauffören/utlämningsstället har. OBS! Utan noterad skada kan inte en reklamation göras. Dokumentera skadorna med foton, både med och utan emballage. Maila dessa till info@malarkok.se. Reklamationer ej gjorda inom 10 dagar efter leverans godkännes ej. Monterade luckor kan ej reklameras.

Vänligen ta hänsyn till att våra produkter kommer på träpallar som kan vara upp till 3 meter långa. Vi tar tyvärr inte tillbaks dessa vid leverans.

Force Majeure

Mälarkök är inte ansvarig för försenad prestation (inklusive leverans och garantiåtgärder) om förseningen orsakas av omständighet utanför Mälarköks rimliga kontroll. Exempel på sådan omständighet är – utan att utgöra fullständig förteckning – strejk, terroristdåd, krig, leverantörs-, transport- eller produktionsstörningar, valutakursändringar, myndighetsåtgärd, pandemi, lagstiftning eller naturkatastrof.

Integritetspolicy

Vår Integritetspolicy gäller mellan Mälarkök och dig som kund, när du anger dina personuppgifter vid beställning, kontaktformulär, eller mailar oss personliga uppgifter.

PERSONUPPGIFTER

Med ”Personuppgifter” menar vi all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till dig, t.ex. namn, adress, mobilnummer eller IP-adress. De uppgifter Mälarkök samlar in, vad dessa används till samt hur de används framgår nedan.

GODKÄNNANDE

Genom att klicka i ”Jag godkänner Villkoren” -rutan vid registrering vid beställning samt vid prenumeration av vårt nyhetsbrev, godkänner du till att vi använder dina personuppgifter i enlighet med denna Integritetspolicy.

VILKA PERSONUPPGIFTER ANVÄNDS

  • För- och efternamn
  • Telefon och mobilnummer
  • Adress
  • E-post
  • Personnummer (endast vid delbetalning eller frivilligt för att hämta sin adress automatiskt. Denna uppgift sparas dock ej.


Vi kan tyvärr inte ta emot din beställning om du inte anger ovan nämnda personuppgifter 

VILKA ANDRA UPPGIFTER SPARAS

När du gör en beställning hos Mälarköksparas även viss teknisk information automatiskt. Dessa är:

  • Din IP-adress, typ av webbläsare, nätverk, operativsystem
  • Hur du har använder webbsidan och hur din beställning har genomförts
  • Uppgifter om din lokalisering
  • Cookies och pixel-taggar. Mer information om hur vi använder Cookies hittar du längre ner på denna sida.

VARFÖR BEHÖVER VI DINA PERSONUPPGIFTER?

Vi behöver dina uppgifter för att kunna:

  • Leverera din beställning till rätt adress
  • Skicka fakturor samt annan viktigt information i samband med en beställning
  • Se vad du har beställt vid ett senare tillfälle vid en eventuell kompletteringsbeställning eller reklamation
  • Förbättra vår tjänst, kundservice och system
  • Skicka ut nyhetsbrev till våra prenumeranter

HANTERING AV PERSONUPPGIFTER

Vi behöver dina uppgifter för att kunna:

  • Du ska kunna genomföra en beställning via vår webbshop samt att vi ska kunna erbjuda en enkel och smidig beställningsprocess
  • För att kunna skicka ut nyhetsbrev till de som så önskar
  • Genomföra kundundersökningar och för att förbättra vår webbshop så din upplevelse blir så bra som möjligt.

LAGRINGSTID

Vi tillhandahåller och lagrar dina uppgifter så länge som vi anser det behövs för att kunna ge den bästa servicen, i den mån vi i lagen finner grund eller tills du säger upp ditt samtycke. Därefter raderas dina personuppgifter på ett säkert sätt.

DINA RÄTTIGHETER

Du har rätt till följande:

  • Begära att dina uppgifter raderas
  • Be om rättelse av eventuella fel i dina uppgifter
  • Begära ut de uppgifter vi sparat om dig
  • Be om att avsluta vår direktmarknadsföring till dig
  • Be om flytt av dina uppgifter till ett annat företag

TREDJE PART

De tredjepartsleverantörer som inte är integrerade med vår webbsida, så som t.ex. vår betalningslösning, kommer ta del av dina personuppgifter samt eventuella betalkortsuppgifter. Dessa uppgifter kommer att behandlas enligt dessa tredje parts integritetspolicy, vilket godkänns av dig. Personuppgifter kommer därför att behandlas mot och delas med myndigheter, tillhandahållare av betalningslösningar och kreditföretag, både inom och utom EU. Mälarkök hemsida kan innehålla länkar till andra webbsidor. Dessa villkor gäller inte för länkade webbsidor och Mälarkök Tar inget ansvar för innehållet eller hanteringen av personuppgifter på länkade webbsidor.

VI ANSVARAR FÖR

  • Att vår behandling av dina uppgifter sker enligt lag och GDPR
  • Att behandlingen sker enligt ovan i vårt samarbete med tredje part såsom Transportföretag, IT-leverantörer och ekonomisupport

ÄNDRINGAR I VÅR POLICY

  • All eventuell ändring av vår policy kommer att ske på denna sida. Stora förändringar kommer vi meddela dig via mail för godkännande.

  • Mälarkök har rätt att överföra dina personuppgifter till eventuella andra framtida ägare, som då lyder under samma skyldigheter som vår ovan nämnda integritetspolicy

COOKIES

Kakor (eng. cookies) är små textfiler med data som lagras på besökarens dator och skapas av de webbplatser som besöks i syfte att ge besökare tillgång till olika funktioner. Om kunden inte accepterar att kakor används kan kunden göra inställningar i sin webbläsares säkerhetsinställningar så att kunden antingen inte tar emot några kakor alls eller att kunden får en fråga varje gång en webbplats försöker placera en kaka på dennes dator. I webbläsaren kan kunden också radera tidigare lagrade kakor. Mer information finns på webbläsarens hjälpsidor.